Trevor Paglen, Denisa Kera, Václav Janoščík, Ondřej Vlček
Diskuzní panel III
Spolu s dennodenním připojením k síti se i s nejlepším zabezpečením to soukromé stává veřejným. Jsou větší hrozbou hackeři nebo uživatelská nerozvážnost?
Sběr osobních dat jako zásah do soukromí jednotlivce nebo jako nutný způsob ochrany jeho soukromí a bezpečí? Jaká jsou úskalí neustálého připojení přenosných zařízení k síti? Roste opatrnost společnosti spolu s růstem objemu dat zachycených ve virtuální síti? Kdo všechno je hackerem a jak se proměňuje jeho role v rámci korporací, volebních či reklamních kampaní nebo antivirových společností? Hacker jako padouch, nebo umělec digitálního světa.
Diskuzi na daná témata povedou americký umělec a fotograf Trevor Paglen, Avast CTO Ondřej Vlček, filozofka a designerka Denisa Kera a Václav Jánoščík, filozof a teoretik umění a společnosti v době internetu.
Diskuzi pořádá Fotograf Festival ve spolupráci s Avast.
––
Václav Janoščík
se věnuje současné teorii a filozofii umění, kterou přednáší na předních českých univerzitách. Ústředním tématem, které Jánoščík dlouhodobě zkoumá, je proměna role subjektu a návrat k objektu jako něčeho, co se propisuje do našich každodenních vztahů s okolním světem. V roce 2015 připravil tematickou výstavu v Kvalitáři (Neklid věcí a Návrat objektu) a vydal antologii (Objekt), jež přinášela do českého prostředí aktuální teoretické texty věnující se akceleracionismu, spekulativnímu realismu a objektově orientované ontologii. Na výstavu následně navázala konference – Reinventing Horizons (2016), usilující o přehodnocení současného pojímání subjektivity v kontextu proměnlivých socio-ekonomických podmínek.
Denisa Kera
je filosofka a designérka uznávaná pro svůj etnografický výzkum hackerspaců, makerspaců a biohackingu. Zkoumá prototypy jako nástroje účasti veřejnosti ve vědě a podporuje otevřené a občanské vědecké projekty. V roce 2004 spoluzaložila společnost ScArt a v roce 2006 C2C. Později působila jako odborná asistentka na Národní univerzitě v Singapuru (NUS). Je kurátorkou řady výstav a projektů týkajících se umění, technologie a vědy, například ENTER3, Artists in Labs a TransGenesis: festivalu biotechnologie a umění.
Trevor Paglen
je fotograf, spisovatel a aktivista, který se zabývá vším, co je zahaleno tajemstvím a čehož samotná existence má před širokou veřejností zůstat skryta: stanoviště CIA a NSA, špionážní družice, tajné vojenské základny. Pomocí přesných teleskopů a astronomických přístrojů vyhledává Paglen jinak záměrně neviditelné. Jeho fotografie a videozáznamy jsou výsledkem rozsáhlého výzkumu: puntičkářského forenzního úsilí o přístup k „černému světu“, obrovskému a dosud v podstatě neznámému segmentu amerického vojenského a zpravodajského aparátu. V poslední době vystavoval v galerii Whitechapel – EXPO CHICAGO (2016, 2017) nebo v newyorské galerii Metro Pictures (2013).